Lokasjonsprismetoden er en verdsettelsesmetode som baserer seg på hva andre eiendommer eller virksomheter har blitt solgt for i det samme området tidligere.
Lokasjonsprismetoden – to bruksområder
Lokasjonsprismetoden brukes både ved verdsettelse av eiendom og ved verdsettelse av virksomheter:
Eiendomsverdsettelse
I eiendomsvurdering brukes ortsprismetoden til å vurdere verdien av en eiendom basert på hva lignende objekter i samme område (lokalitet) tidligere har blitt solgt for.
Dette er en metode som Skatteverket favoriserer i forbindelse med beskatning. I henhold til eiendomsskatteloven (FTL) skal man ikke ta med verdien av eiendommer som er irrelevante. Det vil si at man kun ser på hva lignende eiendommer har blitt solgt for.
I første omgang bør man se på prisen på eiendommer i samme såkalte verdiområde. Hvis det ikke finnes noen, eller hvis datagrunnlaget er tynt, kan du i stedet beregne et gjennomsnitt av tilsvarende eiendommer i et annet verdiområde med lignende forhold.
Verdsettelse av selskap
Ved verdsettelse av selskap brukes lokasjonsprismetoden noen ganger for å selge lokaliserte virksomheter. For eksempel en kiosk, en frisørsalong eller en dagligvarebutikk. Dette er virksomheter som det finnes flere av på stedet, og der verdien kan antas å være lik mellom de ulike objektene.
Denne metoden kalles også markedsverdsettelse, relativ verdsettelse eller komparativ verdsettelse.
Dessverre er informasjonen om tidligere salg ofte utilstrekkelig for å kunne bruke den lokale prismetoden i praksis. Hvis du ønsker å verdsette et selskap, kan du i stedet bruke en inntjeningsbasert verdivurdering eller en verdsettelse med substansmetoden – eller en kombinasjon av de to.