Et eierskifte betyr at eierskapet i et selskap endres. For eksempel kan et aksjeselskap få nye partnere. Eller eierstrukturen i en familiebedrift endres gjennom et generasjonsskifte.
Her ser vi på hvordan det fungerer, og hva du bør tenke på.
Planlegging av et eierskifte
Noen ganger skjer ting raskt. Et eierskifte kan for eksempel skje etter at eierne har mottatt et uventet og attraktivt tilbud fra en konkurrent. Andre ganger er det mer planlagt.
Uansett gjør du klokt i å forberede deg selv og bedriften på et eierskifte i god tid. Da har du mulighet til å oppnå en høyere kjøpesum. Du øker også sjansene for at en avtale faktisk blir gjennomført.
Du planlegger for et eierskifte ved å utarbeide en exitstrategi. Du kan for eksempel skissere de ulike scenariene du ser for deg for å selge selskapet.
Forberedelsene innebærer også å rydde opp i selskapet. Sørg for at bokføringen og regnskapet er korrekt, og at alle bilag er tilgjengelige.
Det er ofte en god idé å dokumentere selskapets rutiner og prosesser for å lette overdragelsen. Hvis det er stor grad av eieravhengighet i dag, vil det være spesielt viktig for kjøperen å ha dokumentasjon på hvordan selskapet ”fungerer”.
Det finnes ofte ulike kontrakter, for eksempel med kunder eller leverandører. Det kan også være lisenser og tillatelser. Sørg for at alt dette er organisert og godt sortert. Denne typen immaterielle eiendeler kan ha en verdi gjennom såkalt goodwill.
En kjøper kan ønske å gjennomføre en due diligence før eierskiftet finner sted. Som selger kan du også velge å engasjere en rådgiver for å avdekke eventuelle mangler. Dette kalles vendor due diligence.
Hva er en rimelig pris for virksomheten?
Når det skjer et eierskifte, kommer naturlig nok spørsmålet om hva som er en rimelig pris opp. Hvis du skal selge virksomheten din, lurer du kanskje på hva den er verdt allerede før du begynner å forhandle med en kjøper.
Noen ganger vil en kjøper komme med et bud. Som selger må du ha en følelse av om budet er rimelig eller ikke. Hvis du kjøper en bedrift, vil du ikke betale for mye.
I begge tilfeller er det lurt å få utført en uavhengig verdivurdering av selskap som begge parter kan stole på.
Hva selskapet er verdt, avhenger av en rekke faktorer:
- Lønnsomhet og inntjeningsevne.
- Hvordan overskudd og omsetning har utviklet seg over tid.
- Kontantstrøm kan også spille en rolle.
- Eieravhengighetens art.
- Markeds- og konkurransesituasjonen (mest for større selskaper)
Hvordan verdsettes selskapet? Det varierer avhengig av type virksomhet. Ofte brukes en inntjeningsbasert verdivurdering sammen med en verdivurdering av netto eiendeler. På denne måten veies fortjenestehistorikk og eiendeler sammen for å komme frem til en rimelig pris.
Det er også mulig å gjøre en kontantstrømsvurdering basert på fremtidige kontantstrømmer, men bare i unntakstilfeller, da dette lett kan bli spekulativt.
Hvordan finne en kjøper?
Exitplanen kan inneholde tanker om hvordan man skal finne en kjøper ved et eventuelt eierskifte. For noen virksomheter finnes det bare en håndfull potensielle kjøpere. Ofte er det en av konkurrentene. En god M&A-rådgiver kan være til stor hjelp når det gjelder å identifisere og kontakte potensielle kjøpere.
For mindre og lokale virksomheter som butikker, kiosker og frisører er det litt annerledes. Der kan en næringsmegler hjelpe til med å megle virksomheten.