Multippel

Multiplikatorer brukes til å verdsette både unoterte og noterte aksjer. P/E-forholdet, en inntjeningsmultippel, er et eksempel på en slik multippel.

Multippler i verdivurdering

Det finnes to måter å bruke multipler på ved verdsettelse av selskaper:

  1. Aksjeanalyse av børsnoterte aksjer: Sammenligne verdsettelsen av ulike børsnoterte aksjer eller analysere hvordan verdsettelsen av en aksje utvikler seg over tid. Noen ganger referert til som relativ verdsettelse.
  2. Avkastningsverdivurdering av unoterte selskaper: En multippel brukes på inntjeningen for å beregne verdien av selskapet.

Begge typer verdivurdering omtales ofte som multippelverdsettelse.

Multiplikatorer i aksjeanalyse

Multipler er en måte å raskt analysere børsnoterte aksjer på. De relaterer aksjekursen til for eksempel inntjening, omsetning eller bokført verdi.

Følgende multipler brukes ofte:

  • P/E-ratio: Aksjekurs dividert med inntjening per aksje. Kalles inntjeningsmultippelen.
  • P/S-ratio: Aksjekurs dividert på omsetning per aksje. En såkalt omsetningsmultippel.
  • P/B-ratio: Aksjekurs dividert på egenkapital per aksje.

Hvis den aktuelle multippelen er høy, betyr det at markedet verdsetter aksjen høyt. Kursen er høy i forhold til det underliggende aspektet, for eksempel overskudd eller omsetning.

Hvis multippelen er lav, indikerer det at aksjen er undervurdert av markedet.

Det er viktig å merke seg at du bare bør sammenligne denne typen forholdstall mellom aksjer i samme sektor eller bransje.

En annen ting å huske på er at en høy multippel ikke nødvendigvis betyr at aksjen er overvurdert, og at en lav multippel ikke automatisk betyr at den er undervurdert. Ofte har gode selskaper som vokser, høye multipler, mens man finner lave multipler blant aksjer som har finansielle problemer.

Multiplikatorer i inntjeningsbasert verdivurdering

Ved verdsettelse av unoterte selskaper finnes det ingen aksjekurs fordi det ikke er noe marked som setter prisen. Derfor er det ikke like enkelt å sammenligne for eksempel P/E-forhold over tid for et slikt selskap (”P” i ligningen må bestemmes først).

Likevel brukes multippelbegrepet også der i den verdsettelsesmetoden som kalles inntjeningsbasert verdivurdering. Der er en multippel et tall som historisk inntjening multipliseres med for å beregne verdien av selskapet.

Multippelen som brukes, avhenger av faktorer som sektor, selskapsstørrelse og eierskap. Vanligvis ligger den mellom 1 og 10, oftest mellom 3 og 5.

Et eksempel:

Et mellomstort IT-selskap i vekst med omfattende prosedyrer og patentert teknologi vil sannsynligvis ha en høy multippel. En liten og lokal familiebedrift med sveisetjenester der administrerende direktør jobber fulltid i selskapet, vil sannsynligvis ha en mye lavere multippel.En dyktig verdivurderer kan vurdere hvilken multippel som er riktig å bruke.