Immaterielle eiendeler

Immaterielle eiendeler er de eiendelene et selskap har som er immaterielle og samtidig ikke monetære. Vanlige eksempler er patenter, kundelister, opphavsrettigheter, domenenavn, logoer og firmanavnet.

Mange immaterielle eiendeler er ikke verdt mye, om noe, ”på papiret” (i regnskapet), men verdien av dem kan komme til syne hvis en potensiell kjøper legger inn et bud på selskapet.

Immaterielle eiendeler – eksempler

  • Forretningsmodell og forretningsidé
  • Database, for eksempel med kunderegistre eller markedsinformasjon
  • Programmer, dataspill og apper
  • Formstøping og design
  • Dokumenter
  • Domenenavn
  • Abonnenter på et nyhetsbrev
  • Teknologier utviklet av selskapet
  • Forskningsresultater
  • Selskapets navn
  • Prosesser og prosedyrer, for eksempel innen salg
  • Nettsted
  • Kunnskap og ferdigheter
  • Tillatelser og lisenser
  • Kunderegister
  • Logo
  • Patenter
  • Navn på produkter
  • Foto, tekst, musikk og film
  • Opphavsrett og beslektede rettigheter
  • Produksjonsprosesser
  • Utgifter til utviklings- og forskningsarbeid
  • Utgifter til designbeskyttelse og publiseringsrettigheter
  • Varemerker og merkevarer

Hva med immaterielle eiendeler i regnskapet?

I regnskap og bokføring er immaterielle eiendeler anleggsmidler som har en varig verdi for selskapet, men som ikke kan røres.

Pengeaktiva (for eksempel saldo på en konto eller aksjer) teller derimot ikke med, selv om de ikke kan røres.

En immateriell eiendel faller alltid inn under en av følgende to kategorier:

  • Ervervet
  • Selvopprettet

Ervervet betyr at eiendelen ble kjøpt eller inngikk i en virksomhetsoverdragelse. Internt opparbeidede immaterielle eiendeler er de som er skapt av selskapet selv.

Immaterielle eiendeler kan innregnes som avskrivbare eiendeler i regnskapet dersom de vil være av vesentlig verdi for selskapet i senere år. Hvis ikke, må de kostnadsføres umiddelbart.

Dersom det er en ervervet immateriell eiendel, skal den regnskapsføres til anskaffelseskost. Deretter skal den avskrives over den perioden den brukes.

Ved kjøp av en virksomhet er det ikke alltid lett å identifisere verdien av hver enkelt immateriell eiendel separat. I slike tilfeller kan den overskytende verdien innregnes som goodwill.

Hvordan verdsettes immaterielle eiendeler?

Det er viktig å skille mellom den regnskapsførte verdien og den faktiske verdien, markedsverdien.

Hovedprinsippet er at immaterielle eiendeler skal regnskapsføres til anskaffelseskost, med mindre de er egentilvirkede. Da er det ulike regler for hvordan verdien kan opp- eller nedskrives.

Hvis du skal kjøpe eller selge en immateriell eiendel, vil du sannsynligvis ha behov for hjelp fra en verdsetter. Det finnes noen ulike metoder som ofte brukes:

  • Markedsverdimetoden: basert på markedsverdien i tidligere sammenlignbare transaksjoner.
  • Kostnadsmetoden: Et estimat av hva det vil koste å utvikle eiendelen.
  • Inntekts- eller Economic Benefit-metoden: Basert på forventede inntekter fra eiendelen.

Hvis et helt selskap skal verdsettes, kan immaterielle eiendeler tas i betraktning ved valg av metode. For eksempel vil en inntektsmetode basert på en velvalgt multippel på selskapets historiske overskudd kunne gjenspeile de immaterielle verdiene som selskapet besitter.En kontantstrømsvurdering tar også hensyn til disse verdiene ettersom den baserer seg på forventede fremtidige kontantstrømmer, som i sin tur er en funksjon av selskapets evne til å generere inntekter. Her har de immaterielle eiendelene ofte en medvirkende rolle i å generere kontantstrøm.