Goodwill

Goodwill er den verdien som overstiger den bokførte verdien (egenkapitalen) av et selskap. Goodwill er en immateriell eiendel og kan for eksempel omfatte kunder, merkenavn eller selskapets gode omdømme i markedet. 

Hva er goodwill i et selskap?

Goodwill brukes noen ganger nesten litt tilfeldig som ”alt det andre”, det som er vanskelig å måle og bevise med tall.

Men det finnes faktisk en presis definisjon: verdien av en virksomhets immaterielle eiendeler.

Immaterielle eiendeler er ting som ikke kan tas på, men som likevel har en verdi. Merkevare, logo, omdømme, kundedatabase, prosesser og dokumenterte prosedyrer, for eksempel. Ting som kan være av verdi for en potensiell kjøper.

I regnskapet er goodwill den verdien som eksisterer utover den bokførte verdien i balansen.

Oppkjøp kan føre til goodwill

Et konkret eksempel på når goodwill må regnskapsføres, er når et selskap kjøper opp et annet.

Hvis den avtalte kjøpesummen er høyere enn den bokførte egenkapitalen i den oppkjøpte virksomheten, blir den overskytende verdien bokført som en goodwillpost i regnskapet til det overtakende selskapet. Denne posten kan da ofte avskrives over resultatregnskapet over en periode.

Eksempel:

Selskap A kjøper selskap B for 20 millioner kr. Selskap B har en egenkapital på 15 millioner kr. Differansen mellom kjøpesummen og egenkapitalen er derfor 5 millioner kr. Dette kalles goodwill. Selskap A bokfører derfor denne goodwillposten på 5 millioner kr i regnskapet, men velger å avskrive den over en periode på fem år.

Hvorfor oppstår goodwill?

I eksempelet over ser du at goodwill oppstod som følge av at kjøpesummen var større enn egenkapitalen (bokført verdi).

Med andre ord vurderte kjøperen at selskapet var verdt mer enn det som fremgikk av balansen, kanskje ved å foreta en inntjeningsbasert verdsettelse, som er en vanlig metode ved oppkjøp. I dette tilfellet brukes en multippel på selskapets historiske fortjeneste for å komme frem til en estimert verdi. Det er ikke uvanlig at denne verdien overstiger den såkalte substansverdien (som i sin tur ofte ligger nær egenkapitalen).

Kjøperen betalte mer fordi han eller hun vurderte virksomheten til å være mer verdt enn det som var ”på papiret” gjennom regnskapet. Dette påslaget på den bokførte verdien er derfor goodwill.