En relativ verdsettelse er en verdsettelse av et selskap basert på en sammenligning med andre selskaper av samme type. Denne metoden brukes både for unoterte og børsnoterte virksomheter.
Hva er relativ verdsettelse av unoterte selskaper?
Hvis du skal vurdere et selskap, finnes det flere såkalte verdsettelsesmetoder du kan bruke for å finne den virkelige verdien av selskapet. Relativ verdsettelse er en av dem. Denne metoden går ut på å se på hva lignende virksomheter i samme område har blitt solgt for tidligere. Denne metoden er også kjent som lokasjonsprismetoden.
Styrken ved denne verdsettelsesmetoden er at den er enkel. Den egner seg godt for små og lokale virksomheter som restauranter, butikker, kiosker og frisører. Svakheten er at det nesten aldri finnes nok prishistorikk i markedet til å trekke noen konklusjoner.
Hva er relativ verdsettelse av børsnoterte aksjer?
Relativ verdsettelse kan også brukes på børsnoterte aksjer. Denne metoden går ut på å sammenligne ulike aksjer med hverandre, ofte ved å se på såkalte multipler eller forholdstall. Denne metoden kalles også multippelverdsettelse.
Vanlige eksempler er
- P/S-ratio – aksjekurs i forhold til omsetning
- P/E-ratio – aksjekurs i forhold til inntjening
- P/B-ratio – aksjekurs i forhold til bokført verdi (egenkapital)
Ved å foreta en relativ verdsettelse av aksjer kan du få et godt første innblikk i hvordan ulike selskaper gjør det og hvordan de verdsettes av markedet. Det er en måte å identifisere kjøpsmuligheter på ved å sammenligne aksjer med hverandre basert på sammenlignbare forholdstall.
For å bekrefte hypotesen kreves det imidlertid en dypere analyse. En aksje kan for eksempel skille seg ut ved å ha et uvanlig lavt P/E-forhold, men dette kan skyldes finansielle bekymringer som kan vise seg å være vanskelige å overvinne.